De ruimtelijke kwaliteit van de Wegh der Weegen staat onder druk. De gemeenten Amersfoort, Soest en Zeist en de provincie Utrecht willen verkennen of gezamenlijke kwaliteitsregie in het gebied Wegh der Weegen wenselijk en haalbaar is. RUIMTEVOLK heeft de opdracht gekregen om in beeld te brengen wat het gedeeld ambitieniveau qua ruimtelijke kwaliteit is en welke vorm van (gezamenlijke) regievoering hierbij wenselijk en haalbaar is.
In de zeventiende eeuw werd de Wegh der Weegen aangelegd als statige route tussen Utrecht en Amersfoort. Architect Jacob van Campen was de geestelijk vader van dit project. Hij ontwierp een structuur die enerzijds de economische centra van Amersfoort en Utrecht met elkaar verbond, maar die tegelijkertijd ook het woeste heidelandschap op de Heuvelrug zou transformeren tot een ‘paradijs’. Langs de Wegh werden gratis bouwpercelen weggegeven, maar nieuwe eigenaren moesten in ruil hiervoor de weg op eigen kosten onderhouden volgens vastomlijnde ontwerpprincipes. Hiermee was de Wegh der Weegen eigenlijk de eerste grootschalige publiek-private gebiedsontwikkeling in Nederland.
Hoewel de Wegh nooit geheel is uitgevoerd zoals bedacht, is het nog steeds één van de iconische wegen in de provincie Utrecht. Inmiddels staat de ruimtelijke kwaliteit van de Wegh der Weegen op verschillende schaalniveaus onder druk. De gemeenten Amersfoort, Soest en Zeist en de provincie Utrecht hebben een gezamenlijke behoefte geconstateerd om, vanuit het landschappelijk-cultuurhistorisch kwaliteitsbesef, beter (integraal) met elkaar samen te werken en te verkennen of een gezamenlijke kwaliteitsregie in het gebied Wegh der Weegen wenselijk en haalbaar is.
RUIMTEVOLK heeft de opdracht gekregen om in beeld te brengen wat het gedeeld ambitieniveau qua ruimtelijke kwaliteit is en welke vorm van (gezamenlijke) regievoering hierbij wenselijk en haalbaar is. In gebiedssessies is met de betrokken partijen scherpgesteld wat de kernkwaliteiten van de Wegh zijn en waar die onder druk staan, welke positie de Wegh inneemt binnen hun beleid en ambities – en waar dat botst, en hoe de onderlinge samenwerking vorm krijgt. Vervolgens is met scenario’s verkend welke toekomst voor de Wegh in het verschiet ligt bij verschillende vormen van samenwerking en sturing, om bouwstenen op te halen voor de gezamenlijke regievoering.
De resultaten krijgen hun beslag in een startnotitie die het vertrekpunt vormt voor verdere concretisering en uitvoering van samenwerkingsafspraken.